Google Ads

Så fungerar Google Ads

Din annons visas när någon söker efter söktermer relaterade till din produkt eller tjänst eller när de är på en webbplats med innehåll relaterat till ditt företag.

Nyckelord

Nyckelord är ord eller fraser du väljer när du skapar din Google Ads-kampanj. Det här är termer som du tror att dina potentiella kunder sannolikt kommer att använda när du söker efter produkter eller tjänster som din.

Genom att matcha dina sökord med de annonser du skapar gör du det möjligt för din annons att visas när någon söker efter liknande termer eller besöker en webbplats med relaterat innehåll.

Om du till exempel levererar färska blommor kan du använda färska blommeleveranser  som ett nyckelord ihop med en annons som främjar leverans av färska blommor . När någon söker på Google med frasen färska blommor  eller en liknande term kan din annons visas bredvid Googles sökresultat eller på andra webbplatser relaterade till färska blommor.

Hur visas dina annonser?

Så hur bestämmer Google Ads vilka annonser som ska visas? Allt händer med en blixtsnabb annonsauktion, som sker varje gång någon söker på Google eller besöker en webbplats som visar google-annonser.

Google Ads beräknar en poäng, kallad Ad Rank, för varje annons i auktionen. Annonsrankning avgör din annonsposition och om dina annonser överhuvudtaget är ska visas. Generellt visas annonsen med den högsta annonsrankningen i toppositionen och annonsen med den näst högsta annonsrankningen på den andra positionen (när annonser uppfyller vissa krav). 

Du kan tänka dig att annonsrankningen har fem faktorer:

  • Ditt bud – När du anger ditt bud berättar du för Google Ads det högsta belopp du är villig att betala för ett klick på din annons. Hur mycket du faktiskt slutar betala är ofta mindre, och du kan ändra ditt bud när som helst.
  • Kvaliteten på dina annonser och målsida – Google Ads tittar också på hur relevant och användbar din annons och webbplatsen den länkar till är för den person som ser den. Bedömning av kvaliteten på din annons sammanfattas i ditt kvalitetsresultat, som du ska övervaka – och ständigt arbeta för att förbättra – i ditt Google Ads-konto.
  • Ad Rank – för att säkerställa hög kvalitet på alla annonser finns vissa krav som en annons måste uppfylla för att visas.
  • Sökkontext – Med annonsauktionen betyder sammanhanget. Vid beräkning av annonsrankning tittar google på de söktermer som personen har angett, geografisk plats vid tidpunkten för sökningen, vilken typ av enhet som används (t.ex. datorer eller mobiltelefoner), de andra annonserna och sökresultatet som visas på sidan, andra användarsignaler och attribut.
  • Den förväntade effekten av dina annonstillägg och andra annonsformat – När du skapar din annons har du möjlighet att lägga till ytterligare information i din annons, till exempel ett telefonnummer eller fler länkar till specifika sidor på din webbplats. Dessa kallas annonstillägg. Google Ads gör en uppskattning om hur dina tillägg och andra annonsformat kommer att påverka annonsens resultat.

Hur mycket kostar Google Ads?

Med budgivning och kostnad per klick (CPC) debiteras du bara när någon är tillräckligt intresserad för att klicka på din annons och besöka din webbplats. Du berättar för Google Ads hur mycket du är villig att betala för ett klick på din annons (kallas det högsta kostnaden per klick-bud), chansen finns att betalar mindre än ditt max cpc.

Du har 100% kontroll över din annonsbudget. Du bestämmer det genomsnittliga belopp du vill spendera varje dag. Google kan dock spendera upp till dubbelt så mycket som din dagliga budget så att du inte missar de värdefulla klicken. Men oroa dig inte, under en månad debiteras du inte mer än din genomsnittliga dagliga budget gånger det genomsnittliga antalet dagar i en månad.

För kampanjer som är pausade i mitten av månaden eller som annars inte körs under hela månaden kan du se skillnader mellan dina genomsnittliga dagliga budgetar och dina totala avgifter.

För kampanjer där du betalar för konverteringar kan din dagliga kostnad överstiga din genomsnittliga dagliga budget med mer än två gånger.

Kom igång med Google Ads

Innan du kör igång med Google Ads bör du välja en målsättning för din kampanj. Du väljer ett mål per kampanj. Detta val är viktigt eftersom Google Ads använder det för att styra dina kampanjinställningar så att du har större chans att lyckas. Här är exempel:

Om du vill få två olika resultat, skapa två olika kampanjer, var och en med olika målsättningar. Om du till exempel vill få leads och försäljning skapar du en kampanj med ett Leadsmål och en kampanj med ett försäljningsmål.

Om ditt företag arbetar med onlineförsäljning, överväg att fokusera på försäljningsmål.

Vill du fokusera på att öka trafiken till sajten kan du välja en målsättning som fokuserar på att öka trafiken. Till exempel, maximera klick.

Om du vill öka antalet personer som ringer till ert företag, skapa en samtalskampanj.